DE BUITENMOLEN IN DE 20e EEUW.

Verbouwing

Als in 1928 wordt besloten de molen te verbouwen tot elektrische maalderij, komt er een einde aan het eeuwenlang malen op windkracht. Het gevlucht en de staart verdwijnen. Ook worden het gaande werk, de zolders en het binnenste gedeelte van het muurwerk verwijderd. De molentoren die nu meer ruimte biedt wordt voorzien van nieuwe zolders en ingericht als maalderij, welke tot 1955 in bedrijf zal blijven.

ADVERTENTIE IN DE MOLENAAR 21-11-1928. 

DE BUITENMOLEN ALS MOTORMAALDERIJ.

Restauratie

 

De verbouwing van De Buitenmolen tot motormaalderij was alleen maar mogelijk omdat de in kruisverband gemetselde molentoren hiervoor sterk genoeg was. Ongetwijfeld is hiermee een totale sloop voorkomen. De verbouwing betekende echter wel het einde van de historische windmolen. Wat resteerde was de aan de binnenzijde uitgehakte toren de belt en de kap, waarvan later ook de opbouw nog verwijderd is. Een restauratie in de historische vormen was wegens gebrek aan gegevens nagenoeg onmogelijk. In 1969 is er een volledig nieuwe kap geplaatst voorzien van een interessant kruiwerk bedacht door molenmaker A. Beckers uit Bredevoort. En de maalderij is voorzien van een gaande werk met een paar molenstenen. De zo ontstane molen heeft echter weinig overeenkomst met de historische Buitenmolen en droeg dan ook terecht het jaartal 1969 op de baard. Het nog bestaande gedeelte van de molentoren is echter van zeer grote historische waarde evenals de naam De Buitenmolen. 

DE BUITENMOLEN VOOR DE RESTAURATIE.

DE BUITENMOLEN TIJDENS DE RESTAURATIE.

ZATERDAG 12 JUNI 1971.